DIGITÁLIS TÉMAHÉT 2025

2025.04.24

A Belügyminisztérium kezdeményezésével és támogatásával megvalósított Digitális Témahét idén tizedik alkalommal került megszervezésre 2025. március 24. és 27. között. Iskolánk minden évben részt vett benne, de önálló pályázattal most indul először.

A projekt megvalósításában részt vevő pedagógusok: Horváth-Sümeg Andrea tanító, Csepregi-Molnár Adél tanító-igazgató helyettes, Ihász Dominika tanító, Eklics Péter angol-testnevelés szakos tanár, Takács Péter angol-biológia szakos tanár, Fazekas Petra rajz és vizuális kultúra tanár angol nyelven.

A témahét során a 3. évfolyamos gyerekek a Magyarok, akikre büszkék vagyunk projekt keretein belül magyar nyelv és irodalom, matematika, ének-zene, vizuális kultúra, testnevelés, digitális kultúra órákon olyan magyar híres emberekről tanultak, akik világhírre tettek szert találmányaikkal, teljesítményeikkel, elhivatottságukkal. A hét során arra a kérdésre kerestük a válaszokat, hogy hogyan segíti, befolyásolja, javítja a mai híres sportolók eredményeit és művészek munkáját a digitális technológiák fejlődése, elterjedése. A tanórákon kívül lehetőségük volt a gyerekeknek mai híres emberek előadásain is részt venni, ezekhez már az iskola minden tanulója csatlakozni tudott.

A projekthéten a gyerekeket a tanórákon csoportokba osztottuk a Class Dojo osztályszervező program által. Ezen 4-5 fős csoportok a hét folyamán együtt dolgoztak a tanórákon, feladatokon; interjút készítettek az előadókkal; majd egy erre a célra kialakított Padlet felületen Qr kód segítségével rögzítették az ismereteiket. A gyerekek munkáját folyamatosan értékeltük a Class Dojon keresztül, hisz kis szörnyeikkel pontokat gyűjtöttek.

A projekt első napján Kodály Zoltán és Bartók Béla életéről olvastak, tanultak a magyar nyelv és irodalom és ének-zene órákon. Feldolgozták az olvasókönyv ide tartozó fejezetének olvasmányait, megismerkedtek a népdalgyűjtéssel, annak nehézségeivel, a fonográffal. Meghallgattak és énkeltek e zeneszerzők által gyűjtött dalokat. Saját maguk az iskola falain belül a felsőbb évesektől gyűjtötték össze azok kedvenc népdalait, majd lekottázták azokat. Ezután érkezett Szilágyi Miklós zeneszerző, karmester; aki a modern kottázási lehetőségekről (Muse Scor, Sibelius) és dalszerzésről tartott előadást, mesélt a gyerekeknek. A digitális kultúra tanórán saját maguk is kipróbálták a digitális kottázást a gyerekek a Toytheater segítségével. A lekottázott népdalt meg is hallgatták, majd javították, ha szükséges volt. Volt, aki saját dallamot is kitalált és meg is szólaltatta azt.

A második nap a sporté volt a főszerep. Magyar nyelv és irodalom órán az Aranycsapatról tanultak a gyerekek, érdékes szövegértési feladatokkal, Youtube videókkal, Learningapps szókeresővel. Testnevelés órán megismerkedtek a foci, mint csapatjáték szervezésének, irányításának nehézségeivel. Nemcsak papíron, hanem a CoachNotes alkalmazással digitálisan is megtervezték a támadásokat. A délutáni Király Gábor előadásra az egész tornaterem megtelt. Bemutatta a pályafutását, és elmesélte a gyerekeknek, hogyan készült ő maga, és hogyan készülnek ma a gyerekek egy-egy mérkőzésre. Mesélt az Eb-k és Vb-k digitális újdonságairól, pl.: a videóbíróról; és a Fussballliebe labdáról is, melyben olyan microchip van, mely 3D képet készít a játékosokról, és észleli a kezezéseket.

A harmadik napon Szent-Györgyi Albert életével, munkásságával ismerkedtek meg a gyerekek, a megfelelő szövegértésről Learningapps és Kahoot feladatokkal bizonyosodtunk meg. A gyerekek előadást hallgattak meg a vitaminokról, a C-vitamin fontosságáról, majd délután a napközis foglalkozáson limonádét készítettek citrom és víz felhasználásából. Vizuális kultúra tanórán ugyanazon művet kellett papíron festékkel, majd digitálisan: tableteken, Paintsegítségével is elkészíteniük.

A negyedik napon a Rubik-kockával foglalkoztunk. Magyar nyelv és irodalom órán Genially segítségével megismerkedtünk a feltalálója életével, és a kocka különlegességével. Matematika órán a Polypad.amplify programmal kiterítettük a kockát, megismerkedtünk testhálójával, a tulajdonságaival: élek, csúcsok számával. Kockacukrokból alakítottunk ki alakzatokat, újabb testeket. Technika órán mindenki kockákat készített kartonból nyírással, amikből 1 nagy Rubik-kockát alkottunk színes papírok felragasztásával.  Digitális kultúra órán a Class Dojon keresztül a gyerekek elkészítették a saját álomiskolájukat, természetesen kockákból. A gyerekek e program segítségével külön gépeknél, mégis együtt tudtak alkotni.

A hét során iskolánk Facebook oldalán napi kihívásokat teljesítettek a gyerekek és a szülők a témákhoz kapcsolódóan: képeket kellett feltölteniük régi zenelejátszókról, Rubik-kockákról, sportrelikviákról, de lehetett népdalok címét smile jelek felhasználásával is elkészíteni.

A digitális kultúra tanórákon a gyerekek az interneten további információkat kerestek, mely alkalmakkor felhívtuk figyelmüket a biztonságos internethasználatról, az információk hitelességéről; illetve a közös padlet használat lehetőségéről, mások munkájának tiszteletéről.

A gyerekek a hét folyamán játékosan, élményekkel teli ismerkedtek meg az új információkkal.

Közeledő események:
Képzés
Nyitra Utcai Általános Iskola 2005 szeptemberétől magyar-angol két tanítási nyelvű oktatást biztosít. A két tanítási nyelvű oktatás célja, hogy az anyanyelvi és az idegen nyelvi tudást kiegyensúlyozottan fejlessze, a tanulókat megtanítsa az idegen nyelven való tanulásra, az idegen nyelvű információk feldolgozására, a tanulók alkalmassá váljanak arra, hogy tanulmányaikat akár magyarul, akár idegen nyelven folytassák, illetve szakmájukat mind a két nyelven gyakorolják.
CROM Robotikai Klub
A klub célja, hogy tehetséges, érdeklődő gyerekek számára robotikai, elektronikai, programozási területen lehetőséget biztosítson az érdeklődésüknek megfelelő korszerű ismeretek magasabb szintű elsajátítására.